Human Design op Kinderdagcentrum

Girl in weelchair

Is het met Human Design mogelijk om de persoonlijkheid van kinderen met een beperking in kaart te brengen en ook praktische waarde te bieden? En die de begeleiders helpt nog beter op de behoeftes van die kinderen te kunnen inspelen? Ontdek hoe Human Design een positieve impact kan heeft gehad op het leven van de kinderen én de begeleiders!

Hoe is het ontstaan?

Het begon allemaal met een poster vol tips en talenten die mensen na een analyse meekrijgen. Een kennis kreeg die poster onder ogen en werd geëmotioneerd. Ze vertelde me dat zo’n poster haar zoon enorm had kunnen helpen tijdens zijn jongere jaren. Hij werd altijd alleen maar gezien als iemand met een beperking, terwijl er zoveel meer in hem zat. Dit bracht me op het idee om deze kinderen verder te helpen. Samen met een kinderdienstencentrum startten we een pilotproject.

Wat was onze aanpak?

Om kennis te maken met Human Design, ontvingen begeleiders eerst een persoonlijke analyse. Vervolgens kozen ze ieder twee kinderen die ze beter wilden begrijpen. Het mooie van Human Design is dat het gebaseerd is op geboortegegevens, dus de kinderen hoefden nergens mee belast te worden en er was niets extra’s van hen nodig.

Wat waren de resultaten?

We waren allemaal verbaasd over hoe goed de analyse inzicht gaf in het karakter van deze kinderen, zelfs wanneer ze nauwelijks konden praten of bewegen. Het hielp ons om te begrijpen welk gedrag te wijten was aan de beperkingen en welk gedrag voortkwam uit hun persoonlijkheid. Daarnaast kwamen hun unieke talenten op een prachtige manier naar voren.

Een paar voorbeelden van tips waar de begeleiders direct mee aan de slag konden. Stresssignalen bij sommige kinderen wezen op een tekort aan beweging, terwijl anderen juist behoefte hadden aan afzondering en rust. Het ene kind bloeide op bij voortdurende nieuwe prikkels, terwijl het andere kind juist graag herhaling had. Sommige kinderen gedijden met input van verschillende begeleiders, terwijl anderen liever een vaste begeleider hadden. De creatieve manier waarop de begeleiders de tips uit de analyse in de praktijk brachten, heeft diepe indruk op me gemaakt.

Zes maanden na de persoonlijkheidsanalyses concludeerden de begeleiders dat ze dankzij het toepassen van de tips en nauwkeurige observatie steeds meer inzicht kregen in de persoonlijkheden van de kinderen. De kinderen voelden zich gezien en begrepen. De communicatie verbeterde en er was minder frustratie en stress. Dit gold ook voor de begeleiders, die veel baat hadden bij hun eigen persoonlijkheidsanalyse. Hoewel dit niet het primaire doel was, droeg het natuurlijk zeker bij aan de resultaten. Ze zaten lekkerder in hun vel, wat direct weerslag op de kinderen heeft.

We use cookies to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our analytics partners like Google. View more
Accept
Decline