Word wie je bent! Steeds meer scholen richten zich niet alleen op resultaten, maar ook op talenten, individualiteit en durven zijn wie je bent. Hoe meer inzicht we hebben in de persoonlijkheid van een kind, hoe persoonlijker het onderwijs kan worden, zowel voor kinderen als leerkrachten. Ontdek hoe Human Design een waardevol instrument bleek te zijn op scholen die deze visie omarmen.
Hoe is het ontstaan?
Tijdens een uitwisseling van analyses kwam iemand op een scholengemeenschap tot de conclusie dat Human Design veel dieper en toepasbaarder was dan andere analyses, en beter geschikt voor kinderen. Hij stelde voor om Human Design op school te gaan verkennen, en de directeur was direct enthousiast.
Onze aanpak
We begonnen met één klas en één docent en drie kinderen. De analyse werd aan de docent en de ouders teruggekoppeld. Al snel werd de toegevoegde waarde van Human Design duidelijk. Dus we konden uitbreiden naar de hele klas. Het nieuws over de positieve resultaten verspreidde zich snel en andere docenten werden nieuwsgierig. Ook zij kregen de kans om met Human Design aan de slag te gaan. Ze ontvingen eerst hun eigen analyse en mochten vervolgens ook drie kinderen uit hun groep laten analyseren om hen beter te leren begrijpen.
Wat waren de resultaten?
De resultaten waren indrukwekkend. Denk bijvoorbeeld aan de jongen die al van zes scholen was gestuurd en nu eindelijk begrepen werd en zich goed voelde op school. Of de jongen die lawaai maakte uit angst voor stiltes in plaats van om aandacht te trekken, wat lang gedacht werd. Dit maakte een andere benadering mogelijk. Stille en teruggetrokken kinderen bloeiden op wanneer ze bewust werden uitgenodigd om mee te doen. Een jongen met weinig interesse in lezen maakte grote sprongen toen hij met zijn hobby mocht werken en daarbij complexe instructies moest lezen. Daarnaast ervoeren docenten meer plezier en vertrouwen voor de klas na het werken met hun eigen analyses, waarbij ze hun eigen talenten meer benutten en beperkende verwachtingen loslieten.
Wat is er nodig?
Voor het succesvol implementeren van Human Design op scholen is openheid voor nieuwe zienswijzen en het lef om nieuwe dingen uit te proberen essentieel. Het loslaten van de gedachte “als ik het bij één toesta, wil iedereen het” opent de deur naar een beter begrip van de unieke behoeften van ieder kind. Creativiteit is ook belangrijk om de praktische tips vanuit Human Design toe te passen in de klas.